Kære Berit
Hinnemann,
Lad mig her fremkomme med nogle overvejelser, og løsningsmodeller om hvad der reelt skal til for at det inden for en overkommelig tidshorisont, skal være muligt at producere store mængder elektrofuel så Mærsk, og det øvrige verdenssamfund kan gøres fossilfrie.
Min påstand vil
være at det er umulig at producere elektrofuelen Ammoniak
i det den ikke konkurrancedygtig, derfor foreslår jeg
at satse på elektrofuelen metanol som via Future
Energy’ koncept kan produceres til en konkurrencedygtig pris.
Selv når
Danmarks CO2-udledning renses for international transport (som reelt udføres for
andre land) så er den danske CO2-udledning stigende i forhold til 1990 :
Når de sidste
centrale kraftværker lukkes og fjernvarmeforsyningen omlægges til træ, stiger
CO2-udledningen yderligere, i det afbrændingen af træ reelt øger
co2-udledningen, da ophobningen kulstofbinderen træved
nedsættes. Med den vej det Danske samfund har valgt vil vores reelle
Co2-udledning i 2030 være betydelig større end i 1990.
Der er over de
sidste 30 år brugt 350 – 400 mia. på Dansk energiteknologi og det har ikke
hjulpet særligt. Det eneste som reelt har hjulpet, er ikke at tælle CO2 fra
biomasse og importerede varer med i den samlede opgørelse. Men den reelle
udledning er stigende. Det forfærdelige er jo at de mange møller, fjernvarme og
energieffektivisering har ikke hjulpet da det ikke er blevet kombineret på den
rigtige måde. Dette ville Future Energy koncept gøre ende på.
Elektrofuels
anlæggene:
Mærsk har
investeret i Green Hydrogen Systems https://www.soefart.dk/article/view/769275/maersk_investerer_150_mio_kr_i_dansk_brintproduktion
Firmaet skal industrialisere de nye Elektrofuel-systemer
og skal høste de opnåelige rationalisering- og skaleringsfordele ved store
anlæg.
I forlængelse
af Rapporten om brintproduktion : http://xqw.dk/a2020/final_icct2020_assessment_of%20_hydrogen_production_costs%20v2.pdf
(se specielt figur 6.1 og 6.1.2) er det som virkelig vægter for den endelige
pris på elektrofuelen, antal årlige driftstimer og i
særdeleshed prisen på strømmen som forbruges. Derimod har
installationspris og effektiviteten på anlæggene ingen eller kun en meget
minimal betydning for den endelige pris på elektrofuelen.
Men som jeg vil redegøre for i det følgende, er det de rammevilkår Ptx-anlæggene kommer til at virke under, der har betydning for prisen på elektrofuelen, og de projekter Mærsk er tilknyttet se Link kommer aldrig til at levere store vedvarende mængder billig strøm, som jo netop er nødvendig for at kunne levere konkurrencedygtig elektrofuels - med mindre skatteyderne eller elforbrugerne kommer til at betale.
Konklusion:
Det eneste projekt der kan levere Mærsk store mængder 100 % fossilfri
elektrofuels er Future Energy’ samlede systemkoncept og vi er klar til mod en
leveringstale af metanol, at afholde alle omkostninger til at lave et sådant anlæg,
og vi kan stille meget store økonomiske garantier over for Mærsk mht. leveringssikkerhed
for den mængde, og den pris vi forpligtiger os til.
Puslespillet med elektrofuels, elforbrug og mange møller:
Regeringen og
COWI vil installere 3 GW. møller sammen med energiøer og søkabler til
omliggende Nordsølande, og der skal produceres elektrofuels på energiøerne.
Samlet pris 210 mia. eller 70 mia. pr. GW. Projektet skal løbende udbygges til
10 GW møller og prisen stiger til 550 mia. når de nødvendige søkabler og
udbygninger af energiøerne skal betales. Isoleret set vil anlæggene producere
strøm til omkring 95 øre/KWh og markedsprisen er i øjeblikket
omkring 30 øre/KWh.
For at få
økonomi i projektet, er det regeringens mål at Nordsølandene skal betale for at
bruge søkablerne til at transportere strøm imellem sig.
Selv om der
selvfølgelig er nogle skaleringsfordele, og HVDC-forbindelser vil også i
fremtiden blive billigere, er det et samlet energisystem for Nordsølandene som
ender med at producere meget dyr strøm, og langt over hvad elektrofuels anlæg
kan betale hvis elektrofuelen skal være bare konkurrencedygtig
til den fossile.
Yderligere skal særlig Tyskland afsætte betydelige investeringer til interne netforstærkninger for at få strømmen ud i hele forbrugsledet. Dette hæver yderligere den samlede strømpris. Hvis man i fremtiden vil transportere strøm til vindfattige områder i Centraleuropa, kræves uoverstigelige netforstærkninger.
Men her stopper det ikke. I 2045 skal Tyskland være 100 % fossilfri. De fossilfrie backupkraftværker der findes (biomasse, affald, pump storage og Hydro) koster fra 10 – 55 mia./GW.
Ved en
elektrificering af den tyske transportsektor, taler vi om et krav på 100 GW
fossilfri backupkraftværker. Ved en gennemsnits installationspris på 20
mia./GW er det en investering på 2000 mia. (12 – 15 øre/KWh
plus brændsel og drift).
Det vil pga. prisen aldrig nogen siden kunne blive et energisystem, som kan forsyne landene med 100 % fossilfri strøm.
En anden omkostningsineffektiv
løsning er det 1 GW elektrolyseanlæg som Copenhagen infrastructure partners
planlægger i Esbjerg til 7,5 mia.
Overvejelserne
går på en 2 GW møllepark i Vesterhavet :
En realistisk
strømpris er efter min opfattelse 25 øre/KWh.
Med de fremtidige rammevilkår i Nordeuropa vil der blive perioder med usælgelig strøm og perioder med meget høje strømpriser. Dette medfører metanolpriser over 550 kr/MWh og ammoniak bliver endnu dyrere.
Hvis Mærsk
skal erhverve konkurrencedygtig metanol (300 kr/MWh) skal
strømprisen ned i niveauet 10 øre/KWh og den skal
være tilgængelig i mange timer!!
Future Energy’ koncept:
Future Energy koncept kræver kystnære møller, termiske kraftværker som kan bygges om, med eksisterende højspændingsnet.
Konceptet perfektioneres ved hjælp ar mindre satellitkraftværker ved industrier, hvor produktionen kan veksle mellem strømbruger eller spilddamp fra kraftværkets el-produktion.
Her følger flere eksempler på storeskala produktion efter vores recept.
Drax Power 4 GW biomasse- og kulfyret kraftværk i
Midtengland
Kraftværket
producerer samlet 20 TWh/år strøm til 3,5 mio forbrugere i Midtengland..
Kraftværket bruger
årlig 7,5 mio. ton træpiller produceret i USA og produktionen støttes massivt
af offentlige tilskud.
Future Energy’
løsning: Kraftværket opbygges nu med et 5 TWh
termiske lager efter vores konfiguration og med 6 GW elektrolyse
De nuværende 10
GW damp kedler bygges om så de kan varme ind i det termiske lager og der bygges
yderligere 4 GW affald og biomassekedler som varmer ind i det termiske lager.
Samlet udbygges kraftværket yderligere med 6 GW dampturbiner yderligere så den
samlede el-kapacitet er 10 GW.
Kraftværkets
forsyningsområde og en ny møllepark i Nordsøen se
Kraftværket er
nu opbygget med en samlet generatorydelse på 10 GW og 6 GW elektrolyse sammen med 18 GW møller i Nordsøen som kobles på kraftværket.
Områdets 3,5
mio. ton affald sammen med skovens, landbrugets og fødevareindustriens affald
leverer samlet 30 TWh energi til kraftværket.
Ved vindstille gennem længere tid kan kraftværkets nuværende træpillekedler startes op og yde 10 GW effekt ind i det termiske lager og det samlede anlæg kan yde fuld effekt til Midtengland gennem i 14 dage eller mere ved ringe vind.
Kystnære møller som f.eks. Anholt blåvandshug 1 og 2 kan via billige vekselstrøm sø- og jordkabler kobles på knudepunkter ved de termiske kraftværker. Efter min opfattelse vil konceptet kunne levere store mængder strøm til 25 øre/KWh. Ved brug af Future Energy’ koncept ender prisen på under 300 Kr/MWh for metanolen.
Kraftværket producerer 840.000 ton metanol hvor halvdelen kan gøre forsyningsområdets transport fossilfri og der er 420.000 ton. årligt til rådighed for aktører som Mærsk til under 300 kr/MWh.
Et andet
eksempel Randers og Ringkøbing Skjern:
Møller koblet på et kraftværk ved Arla i Videbæk og et kraftværk på Randers Havn:
Havvindmøller i Vesterhavet og en udbygning af Anholt mølleparken har en samlet kapacitet på 3 GW.
Kraftværkerne interagerer med Arla’ produktion og Randers med DAKA’ produktion.
Den samlede anlægsinvestering
for de 2 projekter er ca. 90 mia. og projektet er direkte sammenligning med regerings
energiø til 210 mia. Yderligere kan synergien med det kulstofproducerende anlæg,
muliggøre produktion af den billige metanol. Ydermere kan de 2 kraftværker levere
850.000 ton/år metanol pga. denne synergi med det kulstofproducerende anlæg, og
der vil være 400.000 ton til rådighed for Mærsk årligt, efter regionerne endda
er blevet 100 % fossilfri.
Elektrofuels
sammen med vandproduktion sammen med store kraftværker:
Verdens varme
lande ser en voldsom udbygning med afsaltningsanlæg. Victorian
Desalination Plant uden for Melbuerne https://www.aquasure.com.au/ til 5,7
Mia. A$ leverer 1/3 af byens drikkevandsbehov og anlægget aftager 90 MW strøm
alle årets timer fra et nærliggende kulkraftværk.
Et dampdreven destillationsanlæg leveret af Alfa Laval Link som virker sammen med et kraftværk og som drives af kraftværkets spilddamp, koster under 1/10 af det elektrisk drevne anlæg i Melbourne for den samme kapacitet.
Den dualistiske
samdrift med vandproduktionen giver mulighed for produktioner af store mængder
elektrofuels når der udbygges kraftig med sol og vind.
Her ser man Sydaustralien
hvor drikkevandsbehovet fra afsaltning de kommende år vil stige voldsomt.
Området har enorme kulstofrige mængder affald og renseprodukter fra Landbrug og dette
vil sammen med en udbygning ved sol og vind kunne give produktion af store
mængder billig metanol. Meget mere end landet selv har brug for,
og dermed også en kilde til at
forsyne Mærsk:
Ander regioner
med mulighed for stort overskud af elektrofuels:
Nildeltaet i
Egypten og byerne i området giver rigtig gode muligheder for sol og vind. Området
kan levere store mængder kulstofholdige affald og biomasse:
Umiddelbart vurderer jeg at der fra regionen vil kunne trækkes helt op til 300 mio. ton. metanol ud om året.
Det sydøstlige
USA med store skovområder, store mængder affald fra byerne og meget landbrug og
herunder med mange gamle kulkraftværker som kan ombygges, giver også gode
muligheder for at kunne udrulle konceptet:
Brasilien:
Områder syd for
Amazonas foregår en stor produktion af sukkerrør, hvis kulstofholdige rester sammen
med en omlægning af landet til VE kan danne basis for store produktioner af metanol :
En fuldstændig
omlægning af Sao Paolo til Fossilfri energiforsyning se
2000 Km2
solceller vil årlig yde 1600 TWh/år ved en dækningsgrad
på 40%, og 6000 Km2 havvind vil yde 1900 TWh/år. Når regionens strømforbrug er dækket samtidig med
at industrien elektrificeres, og det lokale behov for metanol er dækkes, vil der
kunne trækkes ca. 166 mio. ton/år metanol ud af området f.eks. til rederi
branchen.